Jste zde
Islám, 3. část
Podle věřících Dvanáctera čeká svět ještě na dvanáctého Imama, který žije v ústraní a na konci všech časů se jako tzv. Mahdi vrátí zpět. Dokud se tak ale nestane, zastupují ho na zemi náboženští učenci (arabsky: mudžahid, persky: ayatollah). Většina z Dvanáctero Šíitů žije v Iránu a Iráku.
Al Azhar
Jako nejvyšší instance v otázkách náboženského výkladu je pro Sunnity univerzitní mešita Al Azhar v hlavním egyptském městě Káhira, jejíž soudní praxe je velmi rozporná kvůli nezávislému 2-komorovému systému.
K těmto komorám může přistoupit každý za tím účelem, aby si nechal vyjasnit náboženský posudek (fatwa), zde je něco halal, nábožensky povoleno, nebo haram, zakázáno.
Korán
Tato kniha se v arabštině často krátce a stručně označuje jako kitab. Posvátná kniha, nejmladší ze všech tří vyjevených náboženství, překračuje dalece rámec významu Bible pro křesťany ve všedním životě.
114 súr (kapitol), výroky Mohameda, hadísy a sunna, souhrnná životní praxe Proroka, jsou pro věřící vůdčí cestou v jejich životě. Toto následuje většinová skupina Sunnitů. Věrohodnost hadísů, částečné doplnění z pozdějších století, je rozděleno do zaručených i nejistých kategorií a je jednou z nejtěžších otázek výzkumu islámské vědy, která na ně zřídkakdy může dát spolehlivé odpovědi.
Zákazy a příkazy
Korán představuje nenapodobitelné mistrovské dílo arabské prózy, kterému dokonce vzdal Johann Wolfgang Goethe kritický obdiv. Ve srovnání s Biblí obsahuje Korán, ačkoliv je také netématicky uspořádaný, nejdůležitější zastávky svatých dějin od stvoření světa přes Proroka Ježíše až po vyslání Mohameda.
Korán také obsahuje zprávu o odměně a trestu na onom světě, formuluje přikázání, které zakazuje konzumování alkoholu a vepřového masa, a věnuje se také podrobně právu rodinnému a dědickému, podle kterého například mužští potomci - protože jsou zaopatřovatelé rodin - vždy dědí dvakrát tolik než potomci ženského pohlaví.
Současnost islámu
Islám zažívá v těchto letech silnou renesanci, kterou můžete pozorovat ve většině arabských zemích. Další věcí je militantní fundamentalismus, který často vyzývá k mobilizaci mas a k motivování bojovníků Džihádu.
Spíše mění hlavně úsilí následovat boží vůli být dobrým člověkem. Militantní komponenty nestojí každopádně na prvním místě, ačkoli to také je cílem, aby se islám šířil tak daleko, jak jen je to možné.
Pokusů o reformu a modernizaci islámu bylo mnoho především během 19. století, když islámští myslitelé v dílech evropského osvícenství nacházeli také perspektivu pro islám. Ale mohutná většina se pevně drží také dnes tradic, jinak smýšlející riskují pronásledování jako kacíři.